Bilsemester

28 juli – 2 augusti  2011. Tidigt på torsdag morgon började vi vår resa söderut med att köra till Svensbyn utanför Piteå där vi lämnade av Enzo på ”kollo” hos hans uppfödare Karin med familj (TACK till er alla!). Efter det var det i princip raka spåret ner till Överdal med bara ett stopp för att tanka och ett för lunch i Umeå. Så vi var framme i hygglig tid hos Ulla, Börje och Kalle. Det var ju tur för det var mycket vi skulle hinna med… Först av allt följde jag och Nadja med Ulla och Kalle in i skogen, alldeles vid deras hus, för att se om vi kunde hitta någon svamp. Och det gjorde vi!

Tummen upp för kantarellerna, nu har vi också plockat svamp!

Efter det satt vi ute i trädgården och käkade lite småplock och smakade på Ullas goda mojitos innan det var dags för middag. Och naturligtvis fick vi äta våran egen plockade svamp, i en god sås tillsammans med pasta. Kvällen avslutades med en lång promenad i Överdal med omnejd. Jättetack till er alla, speciellt till Kalle som lånade ut sitt rum!

På fredag morgon åt vi frukost och packade ihop inför nästa etapp. Men först av allt blev det ett lite dopp i Åmsjön, Nadja gillar att bada vid klippor, och sånt har vi inte här hemma.

Efter några stopp efter vägen för att se oss omkring, tanka, äta lunch och middag, samt shopping i Västerås kom vi fram till David i Karlstad framåt kvällen. Jag och Nadja tog en promenad i och runt hans bostadsområde och gillade verkligen vad vi såg. Karlstad är en fantastiskt vacker stad!

Huset som sonen bor i, med stora grönområden som granne.

Ovanför ett berg med klippor som Nadja naturligtvis skulle klättra i.

Nadja fotade en massa fina naturbilder som jag har lånat.

En liten skog uppe på berget.

Och på gården: äppelträd, bigarråer och vinbär. Så klart vi måste smaka!

På lördag gick vi först på stan för att shoppa (Nadja) respektive se oss omkring.

Till lunch blev det jättegod pasta på en innergård. Och vädret var kanon som vanligt!

På kvällen åt vi trerätters middag på Alfies för att fira Davids 25-årsdag dagen efter. Nadja beställde bland annat in sniglar och det visade sig vara väldigt gott!

I väntan på maten!

På söndag for vi först runt i trakten med bil, bland annat ner till Hammarö där Nadja badade i Vänern.

Korv med bröd till lunch vid badplatsen. Och kaffe till de stora och glass till de ”små”… 😉

Efter det stoppet kikade vi mer på stan och gick en rejäl promenad i Mariebergsskogen, ett stort område med badplats, beachwolley, lekplats, parker, djur, hembygdsområde och fågeltorn för att nämna en del… Superfint!

Sen var det dags att fara hem igen!

På måndag morgon for David på jobbet och vi påbörjade resan hemåt. Första stopp var uppe i norra änden av Frykensjöarna där vi körde upp på ett utsiktsberg.

Och upp i tornet för att se ännu bättre!

Öppet åt alla väderstreck och en magnifik utsikt.

Sagolik utsikt åt alla håll!

Nedanför såldes hantverk och fika.

I Mora stannde vi för lunch och Nadja hann även köpa sig ett regnställ.

Övernattning på hotell ”Gamla teatern” i Östersund. Vi åt pizza respektive kött på stan och tog sen efterrätten på hotellets fina uteservering. Nadja väntar på marängsviss.

På tisdag checkade vi ut och tog en tur över till Frösön innan vi for hem, återigen via Svensbyn. Och gissa om Enzo var glad över att se oss! Och vi honom!! 🙂