Helsingfors

19-20 augusti var jag i Helsingfors på en konferens där jag var ”international speaker” och berättade om vårt webbarkiveringsprojekt med LTU. Eftersom jag bara en gång tidigare kört igenom stan som hastigast, på väg hem från Estlandsfärjan, tog jag mig en ordentlig sightseeing på stan, jag prommenerade i 5-6 timmar!

19/8 for jag hemifrån, flög till Arlanda klockan 10 och sen därifrån till Helsinfors kl 13. Däremellan hade jag nog med tid för att äta lunch på Max. I Helsingfors var jag kl 15 (finsk tid) och fick sen vänta på taxin till hotellet ett tag. Men det gjorde absolut inget, jag satt ute i solen och hade det gott. Vädret var kanon, sommarvärme bägge dagarna.

Taxichauffören som körde mig till hotellet var väldigt pratsam och tipsade bland annat om några sevärdheter som jag inte borde missa. På hotellet installerade jag mig bara precis på rummet och gick sen ut på stan. Rebecka, som hade varit i Helsinfors tidigare, tyckte att jag absolut skulle gå till domkyrkan, så det blev min första anhalt. Ja, efter att ha fått tag på en karta på järnvägsstationen alltså, men den var i princip hopbyggd med hotellet så det var väldigt nära.

Och domkyrkan var väldigt vacker!

Och riktigt maffig!

Inuti var den ganska spartansk, bortsett från altartavlan, predikstolen och den här vackra orgeln fanns det just inga dekorationer.

Mycket vatten överallt i stan.

Vidare därifrån mot hamnen och en ortodox kyrka med 13 stycken (tror jag) guldklädda lökkupoler.

Och så presidentpalatset.

Alldeles intill presidentpalatset låg marknadsplatsen. Där hade jag trott att jag skulle kunna handla mig något att äta, eftersom jag inte kände för att sitta på restaurang och käka middag ensam. Men tji fick jag, det var nästan bara turistsouvenirer som såldes där. Ja och så en massa frukt och bär. Istället köpte jag mig lite småplock på en typ mathall som hörde till ett varuhus. Men köttpirogen var en besvikelse…

Mitt i stan en park med diverse fontäner, statyer och sånt. Och en massa folk för det var en musikfestival på gång.

En affär med en Mumin-våning!

Och en Jul-våning. (Pssst. man fick inte fota där, men jag gjorde det ändå…)

Det var enkelt att hitta, ALLA skyltar (inte bara på husväggarna) var skrivna på både finska och svenska!

Efter ett par timmars promenad började det regna lite grann så jag gick jag tillbaka till hotellet, och tog på mig en tröja inför nästa sväng. Paraplyet hade jag förstås också tänkt ta med mig, men det glömde jag bort! Ut igen men nu åt ett annat håll. Kikade ännu lite mer på järnvägsstationen…

…och gick mot universitetes botaniska trädgård som dock visade sig vara stängd. Därifrån runt en liten ”sjö”, Djurgårdsviken och upp mot nöjesfältet Linnanmäki.

På väg dit såg jag ett jättelikt tält där det var konsert och som det verkade, massor av folk av alla parkerade bilar att döma. Det visade sig vara Finlands kanske största sångstjärna Katri Helena som sjöng. Hmmm, ingen jag känner till direkt, men det verkar vara ungefär som en finsk Carola… som alla där känner till.

Lite av tältet (vitt) syns till vänster, på andra sidan vattnet.

Kanonväder, vilken tur jag hade. Tänk vad trist om det bara hade regnat hela den här dagen!

En vacker park med fontäner.

Och så var jag ju bara tvungen att fota detta hus: ”Bibliotek för blinda”…

Förbi Linnanmäki som sagt, men bara på utsidan och därifrån mot den gamla olympiastadion (från 1952), fotbollsstadion ”Finn Air Arena” och ishallen som ligger alldeles nära varandra. Där ungefär började mörkret lägga sig så det blev si och så med bilderna.

Olympiahallen…

Finnair Stadium till vänster och ishallen Hartwall Arena med glasväggen.

Operan såg jag i alla fall…

… och ännu en kyrka och diverse andra byggen, mer eller mindre vackra.

Inte förrän vid 21 (svensk tid) var jag tillbaka på hotellet igen så det måste ha blivit en hel del kilometrar! Och det var verkligen skööönt att knyta upp skorna och lägga sig ner en stund medan jag ringde hem och kollade läget!