Rom!

Efter Prag, Antalya och London blev det nu äntligen dags för ROM! Inledningen var lite konstig, vi skulle upp klockan fyra på morgonen för att hinna med första planet från Luleå men inte förrän vid niotiden kvällen innan började vi packa. Motvilligt. Det kändes liksom inte att vi skulle iväg någonstans… Och på flyget till Arlanda var det som att vi bara skulle till Stockholm till jobbet, det var svårt att få in att vi faktiskt hade semester. Det var en helkonstig känsla. Tack och lov så släppte det så fort vi landade och vi kunde verkligen njuta av dagarna, från första minuten i Rom.

Och vilken stad, vad mycket att se! Mestadels trevligt folk och ett väldigt lugnt tempo fast det på många ställen var gott och människor. Inget spring till tunnelbana och buss, riktigt skönt. Massor med uteserveringar och god mat. Och vädret dessutom, helt underbart. Det märks kanske att vi är nöjda? 🙂

Ska försöka lägga upp ”några” bilder i ungefärlig kronologisk ordning, dag för dag:

Fredag 26 april for vi hemifrån redan kl 4.40 och flög med första planet till Arlanda. Vidare därifrån först till Köpenhamn där vi hade turen att bara behöva ta oss till gaten intill för flygbyte och sen till Fiumicino flygplatsen, ca 3 mil utanför stan. Och där mötte oss värmen! Underbart!

2013-04-26 10.35.360426_FlygmatB 0426_FlygmatL

Mums vilken god mat vi fick på planet! Pilgrimsmusslor och ris för Bengt, köttgryta med potatismos för mig. Till det förrätt, bröd och ost till efterrätt. Och en chokladbit till kaffet, plus valfria drycker. Business class – lyxigt! 🙂

Från flygplatsen tog vi först tåg in till centralstationen ”Termini” och sen buss till hotellet. Och här gjorde vi vårt absolut onödigaste inköp, varsitt 7-dagarskort till lokaltrafiken. Det hade inte behövts, jag tror inte att vi åkte mer än 5 resor under hela veckan! Rom är en promenadstad, allt sevärt finns inom en liten yta.

0427_Hotellet0426_Forsta_promB0426_Forsta_prom

Vårt hotell, ”Hotel Sant´Angelo” låg just norr om floden Tibern och inte långt från Vatikanstaten. Vi kom fram dit vid 17-tiden och gjorde oss bara precis hemmastadda innan vi gav oss iväg ut på vift.

2013-04-26 20.14.540426_Piazza_Popolo0426_Piazza_Popolo_utsikt

Vi hade inget mål alls med vår promenad men hamnade i området kring ”Piazza del Popolo” och kanten av det jättelika grönområdet ”Villa Borghese” där vi klättrade upp en bit och beskådade utsikten i mörkret. Obelisken på torget är för övrigt från ca år 1200 f.Kr. och höggs ut på befallning av Ramses II… Sen blev det pizza på kvällen, inte världens godaste, helt utan tomatsås som den var. Och redan före kl 23 var vi i säng, men det hade också varit en lång dag.

Lördag 27/4 – vaknade vi redan vid sjutiden, käkade frukost och tog det lugnt innan vi begav oss ut vid niotiden ungefär. Vädret var grått men ändå helt ok för oss frusna nordbor, kortärmat var helt perfekt.

Vi började med att se lite mer av ”Villa Borghese” och där fanns verkligen massor att se, ändå gick vi inte ens in på något av de många museer och liknande som finns i parken.

0427_Borghese_trad_mur0427_Borghese_tradgard0427_Borghese_2 0427_Borghese_museum0427_Borghese_portal0427_Borghese_sjon

Efter det knallade vi in till stan igen: Spanska trappan fick sig ett besök:

0427_Spanska_LB 0427_Spanska_trappan 0427_Spanska_folk

Och vi var inte direkt ensamma… Fast där på shoppinggatan ville vi inte trängas!

0427_Liten_bil0427_Latte 0427_portal

Haha, alla dessa minibilar som parkerades på tvären i rutorna! 🙂 Latte med en förpackning strösocker som nog inte skulle ha fått användas i Sverige…

Nästa anhalt: Fontana di Trevi. Vackert vackert! Vi pausade till för en fika bestående av Tiramisu och en Pannacotta. Det blåste en hel del den här dagen, men vi hade det mysigt ändå.

0427_Trevi0427_Trevi_B0427_Tiramisu

Sen besök på Pantheon. Mäktigt! Och jisses vad vi gick den här dagen!

0427_Pantheon_entre0427_Pantheon_takhalet0427_Pantheon_vagg

Till sen lunch käkade vi focaccia-bröd med tomat (serverades överallt!) och sen en himmelsk god ”Gnocchi Fromaggio” innan vi vandrade vidare till ”Piazza Navone” med omnejd. Vi tog oss också en första titt på ”Castel Sant Angelo” och bron dit, ”Porte Sant´Angelo” där många par hade satt fast hänglås som tecken på sin kärlek. Om jag förstått det rätt så ska nyckeln kastas ner i floden.

0427_Gnocci0427_Angelo_framifran0427_Angelo_hanglas

Framåt eftermiddagen kom det en liten regnskur, vi tog skydd i en kyrka som visade sig vara väldigt vacker, innan vi vandrade tillbaka till hotellet för en vilopaus.

0427_Kyrka_regnskydd0427_Hotellet_piazza_Cavour0427_Fodelsedagsmiddag

Efter ett par timmars vila gick vi ut och åt middag på ”Vito´s”, en restaurang i kvarteret vid vårt hotell, det var ju Bengts födelsedag och det måste förstås firas! Han började med en carpaccio till förrätt medan jag åt blandade korvar och skinkor med ruccola. Och sen delade vi på ett fat med en massa olika köttbitar och stekt potatis. Det här var nog den godaste maten på vår resa, och stället var väldigt trevligt också.

söndag, 28/4 tog vi en buss (först åt fel håll, hamnade i en förort men hann även se Olympiastadion) för att gå och kika på Europas största loppmarknad, vid ”Porta Portese” i stadsdelen ”Trastevere”. Men, men det besöket blev inte speciellt långt, vi kollade mest bara läget innan vi knallade över Tibern igen och hittade kommunens rosenträdgård. Mycket trevligare…!

0428_Loppmarknad0428_Rosentradgard 0428_Rosor_B 0428_Rosor_L 0428_Rosenportal0428_Ruin

Och från rosenträdgården var det bara ett stenkast till området med Colosseum och Forum Romanum! Häftigt! Vi struntade att gå in, det var långa köer och riktigt varmt den här dagen.

0428_Colosseum0428_Forum 0428_Colosseum_triumfbagen

Efter det gick vi till kvarteren vid ”Pantheon” igen, för nu ville vi ha glass. Och ”Fromagerian” på andra sidan gatan hade ljuvlig glass! Sen vidare till ”Piazza Campo di Fiori” där det är en stor matmarknad varje dag och där även Heliga Birgitta har en kyrka. Som var låst. Hade varit kul att kika på den med.

0428_Pantheon_glass0428_Matmarknad0428_Birgittakyrka

På vägen hem till hotellet skulle vi reka läget lite i Vatikanstaten och det blev ett jäkla äventyr! Vi hamnade i ett parkeringshus och irrade där hur länge som helst innan vi – utan att förstå hur – plötsligt kom ut i en gränd alldeles vid Petersplatsen! Det hann bli lite läskigt när vi letade oss fram bland dörrar, korridorer och trappor och inte såg en enda människa eller en enda skylt som berättade hur vi skulle ta oss någonstans…

0428_Jatteol 0429_HappyHour2013-04-28 20.28.22

Det gäller att dricka ordentligt när det är varmt, den här dagen låg temperaturen kring +25 och solen stekte för fullt! På kvällen blev det vin och småplock på hotellets dagliga ”Happy hour” och sen en promenad i kvarteren närmast hotellet innan vi gick i säng tidigt!

Måndagen den 29/4 blev den varmaste av våra 6 dagar i Rom. +34 grader stod en termometer på inne i stan men vi fortsatte vårat promenerande. Av någon (svalkande) anledning tillbringade vi tid i två stora maffiga kyrkor den här dagen. Först gick vi ner till Spanska trappan och där vi tog tunnelbanan till ”Sant Giovanni” och den jättelika kyrkan ”Sant Giovanni in Laterano”. Utanför byggdes en scen upp, för den årliga 1:a maj-musikkonserten.

0429_Giovanni_scen0429_Giovanni_detlaj 0429_Giovanni_dorrB 0429_Giovanni_hel 0429_Giovanni_port0429_Giovanni_paveskulptur

Paus i hettan med isvatten och varsin kall ”Caffe Freddo vid ”Piazza della Repubblica”, sen dags för nästa kyrka: ”Santa Maria Degli Angeli” som såg väldigt oansenlig ut utanpå men skenet bedrar!

0429_Caffe_Freddo_hus0429_Caffe_Freddo 0429_Caffe_Freddo_Bok 0429_Caffe_Freddo_Lena0429_Mariakyrkan0429_Mariakyrkan_tak   0429_Mariakyrkan_malning0429_Mariakyrkansgolv 0429_Lasagne

Till lunch käkade vi varsin lasagne, vi försökte hålla oss till det italienska hela veckan, och skickade vykort hem till våra morsor innan vi fortsatte gå och titta på en Ferarributik  och liiiite annat.

I dag blev det både svalkande dusch och vila på hotellet i ett par timmar innan vi snörade på oss skorna och gick ut igen. Ett kvällsbesök på ”Piazza Campo di Fiori” och middag bestående av svamprisotto för mig och ”Salsicca Napolitana” för Bengt tog vi även en snabbrunda vid ”Piazza Navone” innan vi landade på hotellet vid 22.30 med trötta fötter!

0429_Ferarributik   0429_Piazza_Navone_kvall 0429_Risotto_Salsicca

Tisdagen den 30/4 hade vi bokat in oss på en guidad tur till Vatikanstaten med besök på Vatikanmuseet, Sixtinska kapellet, Peterskyrkan och Petersplatsen. Turen skulle börja tidigt så vi stressade som tusan och kastade i oss frukost på bara några minuter. Helt i onödan… För sen fick vi vänta i trekvart innan vår skjuts kom och och hämtade upp oss. Fast sen blev det en väldigt bra förmiddag, speciellt skönt var det att bara knalla förbi den kilometerlånga kön i värmen! Lägger upp ett gäng bilder här, har jag ork någon annan dag så kanske jag skriver lite text till dem senare:

0430_Vatikanmuseet0430_Vatikanmuseum30430_Vatikanmuseum4  0430_Vatikanmuseum1 0430_Vatikanmuseum100430_Vatikanmuseet8   0430_Vatikanmuseum50430_Vatikanmuseum9 0430_Vatikanmuseum6

Efter muséet kom vi in i Sixtinska kapellet men där är det fotoförbud så därifrån kan vi inte visa upp några bilder. Det var i alla fall väldigt maffigt att se, bara svårt att hinna ta in det. Sen Peterskyrkan, följt av Petersplatsen:

0430_Peterskyrkan_22m 0430_Peterskyrkan_balsamerad_pave 0430_Peterskyrkan_cirkel 0430_Peterskyrkan_Peter 0430_Peterskyrkan_Pieta 0430_Peterskyrkan_predikstol 0430_Peterskyrkan_tak 0430_Peterskyrkan_takcirkelIMG_43600430_Peterskyrkan0430_Peterspalatset0430_Peterspalatset_stolar

Ute på ”gården” höll man på att ställa i ordning för onsdagens förmiddagsframträdande av påven, jag tror det hade varit runt 90.000 personer där veckan innan… Det skippade vi i alla fall.

Efter en lunch i närheten gick vi vidare ett kvarter och gjorde ett besök på ”Castel Sant´Angelo”, alias ”Hadrianusborgen” eller ”Änglaborgen” som den kallas på svenska. Borgen i sig var väl egentligen inte så märkvärdig men utsikten var riktigt fin. I stället var maten som vi åt där, på en jättevacker uteservering mellan borg och mur, riktigt usel. Deras ”Pasta Carbonara” var det sämsta vi åt på hela veckan, torr, smaklös och mest bara pasta. Plastbestick och snorkig personal gjorde upplevelsen komplett!

0430_Angelo_avstand0430_Angelo_utsikt0430_Angelo_carbonara0430_Angelo_utsikt_Tibern 0430_Angelo_utsikt30430_Angelo_bron

Även tisdagen var varm, kring +30 grader, så det blev en välbehövlig siesta på rummet igen innan vi gav oss ut i närheten och handlade lite och efter det in till centrum igen där vi knallade runt i en timme till innan vi provade på pizza igen. Den här andra var klart godare, med tomatsås och inte alls lika torr. På omvägen hem gick vi återigen förbi ”Fontana di Trevi”, nu i kvällsbelysning.

Sen blev det onsdag 1/5 och vår sista heldag i Rom. Efter en lugn morgon med långfrukost tog vi en promenad ner till ”Campo di Fiore” igen, nu för att handla lite. Det blev ett par kilo parmesanost, tre flaskor balsamicovinäger och några flaskor vin och ett par små presenter innan vi vandrade hem och lämnade av grejerna.

Vid 12 begav vi oss ut igen, först tog vi en knökfull buss ner utefter Tibern och klev av inte långt från loppmarknaden som vi hade besökt på söndagen. Därifrån vandrade vi vidare och korsade bron till den enda ön i Rom, ”Isola Tiberina”. Bron mellan ön och centrum är för övrigt den äldsta fungerande bron i Rom, från år 60 f.Kr! Det var ännu en riktigt varm dag så på ön pausade vi och tog en glass innan vi vandrade vidare. Först till det gamla judiska kvarteret som heter ”Ghetto” och där man till för bara 150 år sen ännu låste in judarna varje natt. Mellan solnedgång och soluppgång kunde de inte ta sig utanför sitt eget kvarter!

0501_Tiber_on0501_Tiber_bron 0501_Ghetto2013-05-01 13.59.340501_Skrivmaskinen0501_Vatten

Efter ”Ghetto” blev det paus för en cappucchino, resans tjusigaste men också den absolut dyraste, 8 Euro per kopp! Jag vet inte hur det var just på det här stället, men jag är säker på att vissa passar på att höja priset när det kommer turister som inte har koll… Middagen den här dagen blev tidig med italienska mått mätt, äta ett stort mål mat sent är inte riktigt vår melodi. Jag käkade en ”Spagetti bolognese” som var helt ok, men inte godare än den jag gör hemma…

Vi gick även förbi det jättelika bygget ”Monumento a Vittorio Emanuelle II” (”Vittoriale”), av romarna även kallat ”Skrivmaskinen” och inte alls omtyckt- Sen till ”Piazza Navone” där vi fick lite kvällsunderhållning av en utbrytarkung och jonglör.

Torsdag 2/5 var det dags för hemfärd. Redan kl 6 vakande vi och slöade och åt en lugn frukost innan vi packade, checkade ut och tog bussen till flygplatsen för vidare befordran norrut. Och just före midnatt var vi hemma igen, hos en väntande Nadja och en helt GALEN Enzo! Det var skönt att vara hemma igen och skönt att lägga sig i sin egen säng, men nog hade jag hellre fortsatt ha +20 grader än +1 som det var här den natten. Burr!

Tack Rom för denna gång, vi kastade ju mynt i ”Fontana di Trevi” så vi kanske ses igen?