Sverige-Norge-Finland

Det blev ännu en liten semestertripp i slutet av juli för mig och Bengt.

En tisdagmorgon lämnade vi ett regnigt Boden bakom oss och styrde kosan mot väster. Första stopp blev i Arjeplog där vi tankade bilen och oss fikade kaffe och en våffla. Termometern visade på +12 grader och det blåste lite så det var faktiskt helt rätt att fika inomhus sittande på en renfäll och med en värmande brasa intill.

Norge_Finland (1) Norge_Finland (2) Norge_Finland (3)

Sen dröjde det inte länge tills vi såg fjällen!

Norge_Finland (4) Norge_Finland (5) Norge_Finland (6)

Norge_Finland (36)

Vackert så man får ont i ögonen!

Vid 16-tiden var vi framme i Bodö och checkade in på hotell Thon där vi fick ett fantastiskt fint rum med utsikt över småbåtshamnen.

Norge_Finland (41)

Norge_Finland (8)

Norge_Finland (7)  Norge_Finland (9)

Norge_Finland (13)

Men jisses vilket golv! Jag tror jag får ett epileptiskt anfall!

Norge_Finland (10)

Vi tog oss en kopp kaffe och knatade sen iväg ut och tog oss en rejäl promenad innan vi käkade middag på Big Horn Steak House. För övrigt samma restaurang som jag och Nadja åt på när vi var till Bodö för två år sedan, och Bengt som valde bord tog till och med samma bord som vi satt vid då, utan att veta om det… 🙂 Vi käkade entrecote båda två, med olika tillbehör och såser och ett glas rött till. Himmelskt gott!

Norge_Finland (37) Norge_Finland (38) Norge_Finland (39) Norge_Finland (40)

På onsdag började vi dagen med en superbra frukost på hotellet innan dagens resa startade.

Norge_Finland (12)

Nu tog vi oss sakta söderut, mot Mo i Rana, efter slingrande och fantastiskt vackra vägar intill kusten.

Första anhalt var Saltstraumen bara någon mil ifrån Bodö.

Norge_Finland (43) Norge_Finland (44) Norge_Finland (45)

Vi hade två färjor som vi skulle åka med och då brukar det alltid kunna bli en del väntande. Så och denna gång. Vid den första färjan fick vi vänta en timme innan det fanns plats för oss. Själva överfarten tog dock bara en kvart ungefär.

Norge_Finland (17) Norge_Finland (18)

Efter hela sträckan fanns det hur många otroligt vackra vyer som helst. Vi stannade och fotade och fotade och fotade…

Norge_Finland (14) Norge_Finland (15) Norge_Finland (16) Norge_Finland (46) Norge_Finland (47) Norge_Finland (48) Norge_Finland (49) Norge_Finland (50) Norge_Finland (51) Norge_Finland (52) Norge_Finland (53)

Den andra färjan hade vi jätteflyt med, precis när vi kommer körande mot terminalen kommer trafiken emot från färjan och det var nästan ingen kö alls så vi kunde köra upp på färjan nästan direkt. Den här överfarten  tog en timme och tur nog så fanns det möjlighet att köpa både mat och fika på färjan. Det behövde vi för vid det här laget var vi rejält hungriga så det blev kaffe och var sin räkmacka till sen lunch.

Norge_Finland (21) Norge_Finland (20)

Norge_Finland (19)

I Mo i Rana vände vi kosan mot Sverige igen och då började regnet på nytt, i Norge hade vi visserligen haft mest grått och mulet men det var i alla fall uppehåll. Vid 20-tiden anlände vi till Tärnaby där vi hade bokat rum på Tärnaby Fjällhotell. Rummet var inte ens i närheten av det vi hade i Bodö men middagen på restaurangen var riktigt bra. Jag åt en burgare medan Bengt satsade på ryggbiff med en potatiskaka.

Norge_Finland (22) Norge_Finland (23) Norge_Finland (24) Norge_Finland (25) Norge_Finland (26)

På torsdag morgon vaknade vi halv åtta, käkade en helt ok frukost och begav oss ut på vägarna igen vid niosnåret. Nu var det regn, regn, regn stora delar av dagen, utom precis vid Lycksele där vi hade planerat att vi skulle äta lunch. Före Lycksele ösregnade det för fullt, det var knappt att det gick att köra bil för att man inte såg nåt, och efter vi lämnade stan blev det samma busväder igen. Men just när vi kom fram var det uppehåll så vi hann både käka och gå en sväng på stan i riktigt skönt väder. Snacka om tur!

Norge_Finland (27) Norge_Finland (28)

Från Lycksele for vi vidare till Umeå där vi hälsade på Jocke och Oscar i stugan, drack kaffe, käkade jordgubbar och surrade i ett par timmar.

Norge_Finland (29)Vid fyrasnåret gav vi oss iväg igen, nu mot Holmsund där vi skulle ta färjan mot Vasa i Finland. Båtturen tog fyra och en halv timme och under den tiden käkade vi en jättegod skärgårdsbuffé. Och så väntade vi, och väntade, och väntade. Jag lyssnade på ljudbok och Bengt la patiens på telefonen. 23.30 var vi framme vid kajen och sen var det ännu mer väntande innan vi kunde köra av färjan och ta oss till hotellet.

Norge_Finland (30) Norge_Finland (31)

Norge_Finland (32)

På hotellet Kantarellis väntade ett rum med bast och bubbelpool på oss, så vi var naturligtvis tvungna att prova bägge två fast klockan var över midnatt… Vid tvåtiden först gick vi i säng.

Norge_Finland (33) Norge_Finland (54) Norge_Finland (55)

Likt förbenat så vaknade vi redan klockan åtta på fredag morgon, käkade en smarrig frukost och lämnade sedan Vasa bakom oss. På morgonen ösregnade det, sen var det ömsom regn och ömsom uppehåll hela trippen genom Finland. Vi gjorde stopp för fika på ett bageri med ljuvligt goda bullar och kakor, bara doften var helt underbar!

Norge_Finland (34)

Sen blev det en sen lunch i Kempele utanför Oulu och den första ”vanliga” pizzan på ett år. Gott var det, men fy tusan så mätt man blir. Magen kändes som en ballong ända tills kvällen.

Norge_Finland (35)

Väl hemma i Sverige igen blev det ett kort stopp för kaffe hos svärmor i Säivis och vid 18-tiden rullade vi in i Boden igen. Det är kul att resa runt, men det är alltid lika härligt att komma hem igen! 🙂