Tjejresa till Stockholm

Då var det dags! När mamma Elsa fyllde 80 på julafton samlade vi ihop pengar åt henne till en resa och under våren beslutade vi oss för att jag och mina systrar Eva och Ulla skulle åka med henne till Stockholm några dagar under sommaren. Lördagen den 7 juli kom mamma och Eva hit till oss i Boden och sov över eftersom resan vidare skulle starta så tidigt morgonen efter. Men först skulle vi sprätta burken med pengar som hon fick på födelsedagen!

Mycket pengar!

En sommardrink passar ju bra som inledning på semesterresan.

DAG 1 – söndag 8 juli

Tidigt på söndag morgon skjutsade Bengt oss och våran packning till flyget och klockan 8.10 lyfte vi. Äventyret kunde börja!

Och i Stockholm väntade Ulla på oss, hon hade åkt tåg från Härnösand samma morgon. Vi började med att köpa SL-kort (som vi verkligen utnyttjade till max!) och lämnade sen in våra väskor på Åhlens medan vi själva for iväg med tunnelbana och sen buss till Söder.

Lite väntan på Nytorget. Sen gick vi en guidad visning om ”Mina drömmars stad”.

Hela veckan hade vi väldigt bra väder för promenader och sightseeing, bara ett par jättesmå regnskurar råkade vi ut för och inte var det för varmt heller.

Vandringen gick i precis de kvarter där Bengt hade sin lägenhet medan han jobbade i Stockholm. Vackert!

Efter vandringen var slut tog vi oss till Medborgarplatsen, också det på Söder.

Och där åt vi himmelskt goda kycklingspett med pommes, tomatsalsa och rödvinssås.

På eftermiddagen gick vi en sväng på stan, bland annat till Hötorget och Hötorgshallen innan vi hämtade ut våra väskor och gick till hotellet på Torsgatan. Fast där inkvarterade vi oss bara precis innan vi knallade iväg igen, fast fötterna värkte!

Vi var ju tvungna att hinna träffa David som hade rast på Centralstationen just då, vilken tur för oss!

Och David fick fota oss alla fyra tillsammans.

Mor, mormor och ”liten” son.

På kvällen var Ulla hungrig, hon hade hoppat över maten när vi andra åt, så vi gick en sväng till Allstars som ligger på nedre plan i samma hus som hotellet. Och medan hon käkade en hamburgare kunde vi andra ju inte bara titta på så vi delade på ett fat nachos med goda såser till. Mums!

Men redan klockan 21 låg vi faktiskt till sängs alla fyra och det tog nog inte många minuter innan vi somnade!

DAG 2 – måndag 9 juli

Måndagen började med frukost på Allstars, utom för Ulla som inte var hungrig. Vi var lite i ofas med mattiderna mest hela veckan… 🙂 Nå, vi andra åt med god aptit som synes!

Sen gick vi till Strandvägen där vi tog en båttur runt stan.

Sol och varmt, underbart!

”Under Stockholms broar” tog 1 timme och 45 minuter och i hörlurarna berättades om vad vi for förbi.

Efter det en promenad till slottet där en muskikår precis kom marcherande mot slottsgården.

Vaktposten måste förstås komma med på bild!

Tyckte i alla fall Eva…

Vi var inte direkt de enda som ville se slottet och musikuppvisningen denna dag.

Och sen vidare för att se mer av Gamla stan.

Vi gick igenom den smalaste gränden, Mårten Trotzigs gränd.

Men sen var det dags för en liten paus och nåt i magen. Det här var den varmaste dagen på vår resa.

Efter pausen, full fart igen, först med båt över till Djurgården, sen en sväng Djurgården runt med spårvagn…

Nog är det vackert!

Besök på pampiga Nordiska museet.

En vägg FULL av virkade dukar!

Efter en pizza på stan tog vi tunnelbanan ut till Globen där vi faktiskt vågade oss upp i SkyWiew, upp på Globens tak! Coolt!

På väg hem till hotellet på kvällen tog vi oss så ännu en promenad på stan inklusive en sväng till Adolf Fredriks kyrka där vi spanade bl.a. in Olof Palmes grav.

DAG 3 – tisdag 10 juli

Även denna dag vaknade vi vid sjutiden. Inga sovmornar här inte. Fast å andra sidan inte mycket till nattsudd heller… Finns det något samband månntro?

I väg mot Skogskyrkogården som finns med på UNESCO:s Världsarvslista.

Ulla högläser lite info om sevärdheten.

Och nog var det stiligt!

Statyn Uppståndelsen.

Och här hittade vi Greta Garbos grav.

Efter det tog vi tunnelbanan till Östermalm där vi knallade omkring och kikade på Kungliga biblioteket, Stureplan osv och så gick vi ner i Saluhallen.

Mycket läckert!

Vid 13-tiden var vi ute på Skansen där vi var bland de sista att få sittplats. På absolut sista raden!

Medan Eva och morsan höll sina platser gick jag runt och såg på andra delar av Skansen, som här Rosengården.

Mer vackra rosor!

Och så satt jag och tittade på när glasblåsarna jobbade, alltid lika intressant!

På Sollidenscenen repeterades det i princip hela tiden fram till den riktiga föreställningen som går mellan 20-21. Och i publiken var det inte bara vi, utan 22.800 andra med. Snacka om att det var trångt när vi skulle ut därifrån. Puh! De första hundra metrarna fick vi plöja oss fram i den jättelika folkskocken men sen hade vi turen att komma med på den allra första spårvagnen som vi såg. Den kom precis när vi kom ner till hållplatsen och vi fick till och med sittplats!

På väg från Hötorget till hotellet gick vi bland annat förbi denna vackra fontän i en park precis vid LO-borgen.

DAG 4 – onsdag 11 juli

På onsdagen skippade vi frukosten på Allstars utan gav oss genast på morgonen iväg på en promenad. Först upp till Drottninggatan där man firar Strindbergsåret med bl.a. ett antal citat på gatan.

”Barn är det roligaste som finns, men de äro rysligt dyra.” Ja man kan väl nästan bara hålla med… 🙂 Sen stannade vi till på ett fik och tog oss kaffe och fralla…

…innan vi tog bussen ut till Hagaparken.

De lustiga ”tälten”.

Och Fjärilshuset!

Klappa karpar är kul även för tjejer i vår ålder…

Men här bör man hålla fingrarna borta!

Tjusiga fjärilar. Och varmt, varmt, varmt!

Sen kikade vi på det gamla slottet i Hagaparken. Vickans och Daniels bostad var betydligt mer undangömd med murar och växtlighet. Men jag tror de var hemma, cyklarna stod i alla fall lutade mot garaget… Och båten stod bredvid, så typiskt, sånt hinner man inte med när man fått småbarn.

Här ute åt de kungliga förr i världen.

Sen gick vi Drottniggatan neråt och träffade på Nils Ferlin som verkade lite stel…

I Klarakyrkan tände vi några ljus innan vi fortsatte till kvarteren runt Centrastationen där vi käkade sushi och kinabuffé plus träffade Rebecka som var på väg hem från en väldigt hastig resa till Linköping.

Efter det fortsatt vandring efter Drottninggatan där vi beundrade ett antal ”levande statyer”. Den här var roligast!

Och så råkade vi snubbla över en guidad visning av Riksdagshuset. Klart vi måste gå på den! Så här var hela vår resa, inte många planerade punkter utan mest snabba infall som styrde vart vi gick och vad vi såg på…

Från Gamla stan tog vi återigen båt över till Djurgården och sen spårvagn över Djurgårdsbron. Och så blev det en lång promenad utefter Strandvägen och runt Blasieholmen.

Många vackra hus att titta på!

Vila-benen-paus i Kungsträdgården, inklusive två glas vin och en cider. Skål för semestern!

Vi var i farten 11-12 timmar per dag så fötterna var verkligen trötta när vi kom till hotellet. Mamma och Eva huserade i dubbelsängen.

Ulla gjorde sig en egen kupé i ett prång.

Och jag sov vid ytterdörren. Enkelt och inte så stort, men som mamma sa innan: ”Vi åker inte till Stockholm för att sova…!” 🙂

DAG 5 – torsdag 12 juli

På torsdag morgon åt vi allihopa frukost på Allstars innan vi begav oss på ännu en promenad, nu runt på Kungsholmen. Här står tre damer med Stadshuset i bakgrunden.

Vid Stadshuset.

Här stannade vi till och satt en stund vid vattnet och mådde gott.

Sen gick Eva och klippte sig på ”City Hair Extensions”, men konstigt nog blev det varken hårförlängning eller rastaflätor!

Jaja, sen var det inte så mycket kvar av vår semesterresa. Vi knallade till hotellet, packade ihop våra saker och gick till Centralstationen. Ulla och mamma tog tåget till Härnösand medan jag och Eva klev på Arlanda Express och så småningom flyget tillbaka till Luleå där Svenni hämtade oss och körde oss till Boden. Och hemma väntade Bengt på oss med grillade korvar och hamburgare, även Eva och Sven hann käka innan de for vidare hem till Rantajärvi.

Tusen tack för resan tjejer, det var verkligen jättetrevligt!